De juiste basis

Elk instrument begint met een messing staaf — maar niet zomaar één. Ik werk uitsluitend met hoogwaardige messing, gekozen op geleiding én energie.
Messing is een krachtige geleider van trillingen, en laat zich bovendien goed bewerken. Maar ik kijk niet alleen naar het materiaal: ik voel. Sommige staven “kloppen” gewoon. Ze dragen de potentie in zich om een krachtinstrument te worden.

Buigen in vuur

De vorm ontstaat met vuur. Ik smeed altijd buiten — in de natuur, waar de energie zuiver is. Soms werk ik bij zonsopkomst. Soms onder het licht van de volle maan. De natuur bepaalt mee.

Ik verwarm het messing tot het precies buigzaam is, zodat ik de vorm kan geven. Het is geen brute kracht die het metaal in beweging brengt, maar aandacht, gevoel en respect. Ik buig de lus van de ankh, of de kromming van een lemniscaat, met de hand.

Tijdens dit proces ben ik in volledige concentratie. Elke beweging is doordrenkt van intentie. Op de plek waar ik werk brandt palo santo, liggen kristallen die afgestemd zijn op de energie van de toekomstige drager, en klinkt soms een klankschaal om het veld in balans te brengen.

Verbinden met zilver

Wanneer de vorm klopt, verbind ik de onderdelen met elkaar — meestal met zilver. Zilver is bijzonder: het geleidt niet alleen energie, het verheft energie. Het is verbonden met de maan, het vrouwelijke, het mysterie. Het symboliseert zuiverheid en versterkt de gevoeligheid voor trilling.

Ik gebruik hardsoldeer-techniek. Dat betekent: ik verbind het messing met echt zilver, op hoge temperatuur. Dit levert een sterke, duurzame verbinding op die jarenlang meegaat. Deze techniek vraagt precisie, aandacht en ervaring.

Maar het fysieke werk is slechts de helft van wat hier gebeurt.
Tijdens het solderen roep ik mijn gidsen aan, vraag ik om bescherming, en spreek ik een rituele intentie uit.
Dit is het moment waarop twee worden één. De kruisvorm van de ankh krijgt haar kern. De verbinding is niet alleen zichtbaar — ze is voelbaar.

Het ritueel van afstemming

Elke stap in het proces is een ritueel. Vooraf stem ik me af op de ontvanger, vaak via meditatie, Reiki-symbolen en soms handoplegging. Daarbij kies ik zorgvuldig de edelstenen die passen bij de energie van de persoon voor wie het instrument bedoeld is — niet op toeval, maar op gevoel en resonantie.

Soms voel ik: nu even niet. Dan leg ik het werk neer, gebruik een klankschaal om de ruimte te zuiveren, of wacht simpelweg tot de energie weer stroomt.
Er is geen haast. Geen tijdsdruk. Alleen afstemming. Alleen zijn.

Afwerking en inwijding

Wanneer de vorm klaar is, begint het schuren en polijsten. Met de hand werk ik het messing glad, in meerdere stappen. Dit is niet enkel voor het uiterlijk — het is een vorm van verfijning. Ik haal letterlijk de ruwheid van het proces weg, zodat de essentie zichtbaar wordt.

Als het instrument zijn uiteindelijke vorm heeft bereikt, volgt de inwijding.
Ik leg mijn handen op het instrument, stem me opnieuw af, en nodig de hoogste intentie in die zich mag verbinden met dit stuk. Soms onder begeleiding van een gebed, soms in stilte. Soms onder maanlicht, soms in de ochtendzon.

De ankh of lemniscaat wordt geladen met licht, liefde en de unieke trillingsfrequentie van de ontvanger.

Samenwerking in Licht

Bij Puri Nusa werkt alles samen. Priscella is lichtwerker, mijn geliefde, mijn partner in licht en leven. Terwijl ik het instrument maak, werkt zij met dezelfde energie. Zij begeleidt mensen met de instrumenten. Ze verzorgt de inwijdingen, de activaties, de workshops.

Wij creëren vanuit één veld. Vanuit een roeping. En vanuit diepe eerbied voor het werk dat wij samen mogen doen.